Wat is bekwaamheid

Intercultural

en betrokkenheid van de gemeenschap.

Trends in de vijf dimensies van intercultural competentie worden weergegeven in de figuur (aangepast van Cohen, 2006). Deze figuur suggereert dat een bredere definitie van competentie in Australië in de loop van de tijd belangrijker is geworden.

Belangrijkste bevindingen

Globale dimensies van intercultural competentie

Hoe snel neemt de wereldwijde bekwaamheid toe?

Het aantal Australische afgestudeerden dat bijzonder sterk was in mondiale competentie steeg van 18,2 procent van de afgestudeerden in 1993 tot 19,6 procent van de afgestudeerden in 2002. In de 15 jaar tot 2002 is het percentage afgestudeerden in Australië dat sterk was in mondiale competentie geleidelijk gestegen van 39,7 tot 42,1 procent.

Belangrijkste niveaus van mondiale competentie in Australië, 1993-2002

Wat is de toename van het aantal afgestudeerden in Australië die sterk zijn in mondiale competentie?

Intercultural competentie is hier gemeten aan de hand van zelfbeoordelingen van mondiale competentie door studenten in de afgelopen vier decennia.[2] Als we kijken naar de frequentie van zelfidentificatie als sterk in mondiale competentie in het hele land, zien we in de onderstaande tabel het stijgingspercentage over de periode van 1973 tot 2002.[3]

Stijgingspercentage sinds 1973

In de periode 1981-2002 is het percentage Australische afgestudeerden dat mondiale competentie heeft verworven, gestegen van 0,6 tot 0,7 procent.[4] Het percentage Australische afgestudeerden dat mondiale competentie heeft verworven, blijft consequent stijgen.

Tabel 1. Stijgingspercentage bij het realiseren van mondiale competenties

Sinds 1973 Aantal Onvolledige

Ingezetenen Aantal Onvolledig

Ingezetenen 1983 20,3 4,3 1987 17,3 2,2 1991 24,1 13,4 1993 19,6 19,6 2002 14,7 8,7 2009 8,6 4,9 Tabel toelichting: Onvolledige vervangingen deden zich voor vanaf april 1983, toen een EBR op de gegevensbronnen werd geplaatst, tot januari 1993, toen er een daling was in de kwaliteitsprestatiescores voor de Academic Choice Questionnaire. Gegevens over 2001 waren niet beschikbaar.

van de opleidingen die in opeenvolgende jaren ten minste eenmaal zijn gevolgd, worden als gedeeltelijke vervangingen geteld. De gegevens van AUSPIC 96/5 zijn gebruikt voor de jaren 1985-1993.

Bron: Australische trends in onderwijsexamens. 2000 en 2001.[5]

Belangrijkste niveaus van diversiteit onder Australische afgestudeerden

Hoe zijn de prestaties van kandidaten uit verschillende etnische en culturele minderheden in vergelijking met de prestaties van de Australische bevolking in het algemeen?

Wat diversiteit betreft, is er de afgelopen 15 jaar een gestage daling geweest in de diversiteit van de kandidaten. Drie jaar geleden waren er slechts 22 verschillende landen vertegenwoordigd in het totale aantal kandidaten. Nu zijn er 44 verschillende landen vertegenwoordigd in alle behaalde graden. Om de diversiteit van de kandidaten in de juiste context te kunnen plaatsen, zijn de populaties van deze landen voor elk niveau gegroepeerd.

Belangrijkste relevante gegevens Afdelingen, 2003 en 2009

Tabel 2. Relevante gegevens Afdelingen, 2003 en 2009

Het percentage Australiërs uit “etnische” groepen (niet-Engels sprekend, niet-Engels sprekend inheems, in Australië geboren met Engels als hoofdtaal) dat een graad in het hoger onderwijs heeft behaald, is de afgelopen 25 jaar gestaag toegenomen.

In 2003 had 34,4 procent van de nationale groep studenten een bachelordiploma ontvangen van een etnische groep waarmee zij niet vertrouwd waren, vergeleken met 27,6 procent in 1991. De totale vertegenwoordiging van inheemse Australiërs in heel Australië is de laatste vier decennia ingestort, waarbij de inheemse bevolking nu nog slechts 8,8% van de Australische bevolking uitmaakt.[6] Om het concept van diversiteit onder de aanvragers verder te contextualiseren: in de periode van 1986 tot 2009 was er een aanzienlijk aandeel van dezelfde aanvragers met een dubbele graad (DQSACC) als in de gegevens van 1992.

Tabel 3. Relevante gegevens Afdelingen, 1997 en 2009

Samenvoeging van bestaande brede arbeidsmarkten

Van 1993 tot 2009 is het aantal eerste responders op een massaschool schietpartij in Tasmanië met 1600 procent gestegen. De National Aboriginal and Torres Strait Islander Social Survey identificeert verschillende ras/etniciteitsgroepen binnen de gemeenschap en geeft aan dat “de meest gerapporteerde kenmerken waren dat de mensen in hun gemeenschap jonger dan 30 jaar waren, de meesten geen werk hadden, en de meesten geen hbo- of universitair diploma hadden.”[7]

In gesprekken die het Commonwealth SES in 2006 en 2008 voerde met leiders van Aboriginals en Torres Strait Islanders in afgelegen gemeenschappen in heel Australië, waren er duidelijke aanwijzingen dat de groeiende culturele en economische diversiteit van de bredere bevolking een inherent Australisch verschijnsel is.[8] Sommige gekleurde Aboriginals en Torres Strait Islanders geven aan dat zij in toenemende mate op zoek zijn naar manieren om de culturele verschillen tussen henzelf en de bredere Australische bevolking te overbruggen.

Lees meer

projectmanager
projectplanning